Nettenfabriek Apeldoorn
Een onbekend stukje stad in het hart van Apeldoorn staat weer op de kaart
Bij de bouw in 1883 lag de Apeldoornse Nettenfabriek Zeppelin Apeldoorn (ANZA) aan de rand van de stad. Nu, bijna 140 jaar later, ligt het aangrenzend aan het centrum en treinstation Apeldoorn Centraal. In 2007 kwam het complex leeg te staan en door de crisis kwamen grootschalige plannen niet van de grond. Het gros van de gebouwen stond in het voorjaar van 2018 nog steeds leeg. In datzelfde voorjaar werd ontwikkelaar Dura Vermeer eigenaar van de Nettenfabriek. Een eigenaar met mooie ideeën over de toekomst: een nieuwe stadse en urban wijk! Industrieel, creatief en eigentijds, waarin verschillende functies samenkomen.
De aanpak
Met behulp van placemaking in gebiedsontwikkeling richten we ons op het organisch ontwikkelen van de locatie. Dat houdt in dat we, door middel van zogeheten stepping stones, naar de definitieve situatie toe groeien. Een belangrijke stap is direct beginnen. Vanaf de start is direct contact gezocht met de buurt en is de locatie in gebruik genomen. Daarbij zijn de tools ‘Buurt introductie’ en ‘Locatiescan’ toegepast. Met de huurprogrose is een realistisch beeld geschetst van de opbrengsten en uitgaven van het gebied. Bij het formuleren van de profielschets is bewust gekozen voor (tijdelijk) gebruik dat niet alleen interessant is voor nu, maar ook voor later. Ondernemers die in de nieuwe urban wijk van de toekomst passen. De Stadmaker heeft als community manager in het huidige netwerk van de stad de juiste creatieve ondernemers gevonden en samen met hen een actieve community op locatie gestart.
Het resultaat
Inmiddels zijn ruim 17 jonge, creatieve en talentvolle ondernemers in de Nettenfabriek gevestigd. De agenda staat vol met evenementen en geïnteresseerden kunnen de locatie dagelijks bezoeken voor onder andere een kopje koffie of heerlijke lunch. Het plein is nieuw leven ingeblazen met street-art, gemaakt met verf van de nabijgelegen verffabriek Talens, en in samenwerking met Hogeschool Saxion, Fotovakschool (allen buren) en de gemeente Apeldoorn. Met deze invulling, branding door middel van actieve communicatie en het organiseren van evenementen, hebben we de Nettenfabriek opnieuw op de kaart gezet en laten we de doelgroepen kennismaken met de locatie. Zo tonen we de potentie van de locatie en de wil om samen te werken aan een nieuw stukje toekomst.